Matchningsprocessen.

Tänkte dela med mig av min personliga matchningsprocess. Alla har säkert jätteolika erfarenheter om just matchningsprocessen, en del får matchningar stup i kvarten, en del får vänta ett tag innan man bli matchad med någon familj. (Varning för långt inlägg,haha)
 
För er som inte levt i denna lilla bubbla tänkte jag att jag kunde berätta hur det hela går till. Jag ansökte som au pair till Cultural Care's au pair-pogram. Allting börjar med att du får gå på en intervju. Där får du besvara frågor som berör barnuppfostran, syn på barn osv. Hälften av intervjun är på svenska och hälften på engelska. 
 
Efter att intervjun är gjort, blir kan du bli antagen till pogrammet. Det är nu den lååånga processen börjar. Den var i alla fall lång för min del. Nu börjar man skriva på sin profi och det är inget man blir klar med på några dagar. Allting ska förstås vara på engelska. Det du skriver ska motiveras och förklaras så utförligt som möjligt, för att det sedan ska bli lättare att bli matchad med just din ideala familj. Referenser måste ordnas. Du måste även ha 200 timmars barnerfarenhet för att bli antagen till pogrammet. 
 
Under tiden jag jobbade på min profil måste andra praktiska grejer ordnas. Först och främst måste man ansöka om ett registerutdrag från polisen. Detta krånglade för min del så det tog längre tid än vad det skulle göra men tillslut fick jag hem utdraget och då var det bara att skicka vidare det till huvudkontoret på CC. En hälsoundersökning måste göras och ett TBC-test måste också göras om man åker med CC. Hälsoundersökningen gjorde jag på Laudakliniken här i Borås. Minns inte det exakta priset med det kostade ca 600kr. TBC-testet gjordes på sjukhuset här i Borås och kostade 200kr om jag inte minns helt fel. 
 
När detta sedan var klart var det bara att scanna detta och skicka in det till CC. 
 
Vid sidan om allt detta jobbade jag även på min au pair-video. Denna la jag ner extra mycket tid på just så att den skulle bli så bra som möjligt. Videon är väldigt viktig att ha med i sin ansöken eftersom många familjen utgår ganska mycket efter den.
 
Min sista referens blev klar den 12 november och den 13 november var jag godkänt och antagen till pogrammet på riktigt! 
 
Min profil ligger alltså då ute på en speciell hemsida där familjer som är med i samma organisation, alltså CC, kan se den och läsa om mig. Det sitter även folk som letar efter familjer som skulle passa just mig, utefter det jag skrivit i min profil. När en familj tycker att jag verkar vara en bra kandidat för jobbet kan de "matcha" med mig. Jag får då direkt ett mail om att jag har blivit matchad med en familj och kan då se deras profil också. Under denna tiden ligger jag inte ute på hemsidan, jag är alltså låst i 24 timmar med familjen som jag blivit matchad med. Detta för att man i lugn och ro ska kunna läsa igenom varandras profiler och kanske till och med pratas vid. Stämmer inte kemin så "släpper" man varandra och man är ute i matchningsprocessen igen. Så fungerar det alltså, hoppas ni förstod :)
 
Redan samma kväll fick jag min första matchning.Familjen verkade jättemysig och mamman ringde upp mig och vi pratade över telefon. Det kändes himla bra och hon verkade jättegullig och snäll. Dock var ju detta min allra första matchning så berättade det för henne och hon förstod att jag ville få lite bredare perspektiv. 

Efter detta rullade det bara på. Jag fick faktiskt väldigt många matchningar men det var ingenting som riktigt kändes helt rätt. Tills jag blev matchad med en familj i Washington DC. Vi började maila med varandra men efter att jag skickade iväg ett mail om vilka dagar jag hade möjlighet att skypa svarade dem aldrig mer, vilket var väldigt tråkigt för gillade verkligen den familjen. 
 
Nu, hela ÅTTA veckor senare tror jag att jag har hittat en väldigt bra familj!!! Precis innan matchningen med denna familj gav jag nästan upp. Hade läst så många bloggar och nästan alla hade hittat sin familj redan efter tredje matchningen och där låg jag, åtta veckor senare med väldigt många matchningar och hade fortfarande inte hittat min. Det tar verkligen på krafterna att vara i matchningsprocessen. Svårt att förklara för de som inte varit med om det men man går hela tiden på spänn. Jag brukade få mina matchnignar på nätterna p.g.a tidsskillnaden vilket gjorde att jag ständigt vaknade automatiskt var tredje timme för att kolla mobilen. Det tar på ens energi och krafter må jag säga. Trots detta är det en himla roligt och spännande process man går igenom. Att få ta del av olika amerikanska familjer och få en inblick i olika familjer liv är jätteroligt och spännande som sagt. 
 
Tillbaka till min nuvarande matchning! Blev matchad 5 januari med:
Familj: Martin Family
Bor: Mill Valley, Kalifornien ( 10 min från San Francisco )
Familjemedlemmar: Mamma, Pappa, dotter "O" (6), Sonen "H" (3). Hunden "Dude"(Barnen kommer vara, 7 och 4 när jag kommer)
 
vet ännu inte om familjen tycker det är okej om jag skriver ut deras namn osv så ni får nöja er med detta än så länge.
 
Jag läste igenom deras profil och kände direkt att detta verkade vara en väldigt kärvänlig familj som skulle kunna passa mig. Jag hörde av mig och sa att jag var intresserad och ville prata vidare. Strax därefter fick jag ett långt mail av mamman. Och sen dess har vi haft kontakt via mail. Det är idag 7 januari och fick idag kontakt med deras nuvarande au pair som också är svensk!! Hon beskrev sitt år hos denna familjen samt praktiska saker runt omkring. Allt känns fortfarande superbra, väntar bara på svar från mamman när vi ska skypa. Det kommer bli någon gång nu till helgen så kommer hålla er uppdaterade!